Måttlig alkoholkonsumtion är OK: nya råd från franska regeringen

Frankrikes högsta hälsoorgan (HCSP) har avgett sitt slutliga utslag till förmån för måttligt vindrickande – detta beslut strider mot tidigare officiella råd att varje form av alkoholkonsumtion är en allvarlig hälsorisk.
Högsta rådet för folkhälsa har officiellt förnekat slutsatserna i en studie som släpptes tidigare i år av franska hälsoministeriets National Cancer Institute (INCA). INCA varnade för att även små dagliga mängder av vin ökade väsentligt en persons risk att utveckla cancer, och för vissa typer av så mycket som 168%.
INCA: s råd för total avhållsamhet, bygger på data från mer än 500 internationella cancer studier var spridda över 70.000 läkarmottagningar landet. Detta orsakade ilska bland vinodlare, som hävdade INCA slutsatser motsäger flera framstående medicinska undersökningar, vilket ledde till att hälsoministern Roselyne Bachelot tvingades backa.
- Jag själv brukar njuta av ett glas vin med min mat, förklarade hon i februari, och försökte dessutom avvärja hotade rättsliga åtgärder för spridning av rapporten genom att vända sig till HCSP för en slutgiltig åsikt.
HCSP slutbetänkande lyder: "När det gäller förebyggande av cancer, råder INCA mot alkoholkonsumtionen, men genom att göra det har man samtidigt valt att inte ta hänsyn till eventuell skyddande effekt mot hjärt-kärlsjukdomar som ges genom måttlig alkoholkonsumtion."
Rapporten, som utarbetats av en panel av ledande medicinska experter, säger vidare, ”Det finns inga övertygande argument för att motivera en ändring av nuvarande rekommendationer till föremån för total avhållsamhet.” Vidare tillade rapporten att INCA hade ignorerat "de positiva aspekter som vissa tillskriver alkohol för att förbättra livskvaliteten."
Det rekommenderas också ytterligare forskning om "förhållandet nytta/risk" av måttlig alkoholkonsumtion.
Källa: Decanter
